niedziela, 26 sierpnia 2018

Jak tak naprawdę odnajduję wolność, a gdzie ona się kończy

Każdy z nas bez względu na wiek potrzebuje wolności. Banalne jak na mnie, jednak prawdziwe i zawierające w sobie kilka prawd zdanie. Myśląc o tym mamy w oczach młode, zbuntowane osoby, starające się ciągle odszukać siebie. Otóż dorośli, dojrzali ludzie nie kłamcie, że nie jesteście w tym temacie tacy sami.



Samo to pojęcie zawiera w sobie wiele informacji. Może na pierwszy rzut, wyskoczy Wam w głowie wyjaśnienie niczym z lekcji WOSU. Tak, rzeczywiście może chodzić tu o sprawy polityczne. Jednak do tego momentu to kończyło się dla powojennych pokoleń. My widzimy w tym coś więcej. Mamy to, czego brakowało 80 lat temu, więc dociekamy się w tym słowie różnych znaczeń.

Czym może być wolność dla przeciętnej, zwykłej, 18-letniej dziewczyny, jak ja? Nie, nie jest to opcja kupienia alkoholu, wracania później, czy wyjścia na imprezę. To jedynie daje mi pewną radość, która trwa swój krótki czas, dla mnie jednak liczy się coś innego.


Dla mnie wolność równoważy się ze słowem spokój. Dla introwertyka to bardzo istotne, by czasem zostawić wszystko, wyjść gdzieś, pojechać samemu ze sobą, ewentualnie ze słuchawkami. Wyjść na spacer do lasu patrzeć na bujające się drzewa, albo pojechać rowerem o 7 rano na wieś i oglądać widoki mazowieckich równin. Usiąść na wysokich kładkach, uciec od ludzi, nucić francuskie piosenki, pisząc kawałki własnej liryki, której i tak nikt nie przeczyta. W jakiś sposób zagłębić się w siebie, przelać gdzieś uczucia, rozmyślać na tematy, o których nikt raczej nie myśli.


Wiem, że akurat nie każdy czuję taką potrzebę, jaką opisałam, ciężko mi to w sumie skomentować, ale trzeba zrozumieć, że tak jest. Dalej, nie wybiegając z tropu, z kolei spokój kojarzy się nie tylko z ciszą i melancholią, ale również z bilansem, pewną równowagą.

A to właśnie dają mi próby ogarnięcia samej siebie, próby rozwoju, pójścia na przód. Stawianie sobie kolejnych celów, nie żeby coś sobie udowodnić, tylko żeby coś robić, żeby posiadać umiejętności, umieć sobie poradzić potem w każdych sytuacjach. Rozwijać pasje, łazić z aparatem, pisać bloga, grać kolejne utwory na keyboardzie, uczyć się gadów, fotosyntezy czy transkrypcji, by potem spełniać marzenia. Zbierać wspomnienia, robić różne rzeczy, nawet czasem ryzykowne, być ciekawym świata, po prostu robić coś dla siebie, bo wszystko gdzieś może się przecież przydać, zaradność potem również. Odważyć się wyjść i poznawać ludzi oraz brać lekcje z każdej relacji, czy odważyć się jeździć samochodem po mieście. Dawać, ale też brać, zbierać walizkę doświadczeń. Żyć chwilą, ale też myśleć o przyszłości, by potem móc zapanować nad wszystkim.

Kiedyś właśnie o te rzeczy dbali nasi rodzice. Żebyśmy czuli się nie tylko bezpieczni, ale też zgodni z samym sobą, szczęśliwi, żebyśmy widzieli swój sens. Przychodzi czas, kiedy musimy te zadania zgarnąć sami i zabrać się sami za swoje życie.


Jednak tak jak wszystko ma swoje granice, nasza wolność również. Nie może nam być też w życiu za dobrze. Mam na myśli choćby uzależnienia, które nieźle nami sterują i przynoszą zazwyczaj negatywne skutki, a pozbycie się ich wymaga niezłego wysiłku. Stają się niezłym problemem trzymającym się nas za długo i nieźle bawiącym się nami.
 Również tym, przez co możemy czuć się trzymani na linę są uczucia, przez które również działamy inaczej, zmieniamy się, nawet sami tego nie zauważając, a wiadomo, że im bardziej się na coś nakręcimy, tym bardziej potem cierpimy, no ale przecież tego nie da się uniknąć, odwołać, czy cofnąć.
Wreszcie co się z tym wiąże to wspomnienia, w tym przypadku negatywne, które ciągle powodują u nas wyłączenia, zagubienia, trzymają nas w jakimś punkcie i nie pozwalają ruszyć dalej, a co najgorsze ciągle do nas wracają.



To jest właśnie ta nasza wolność, trzeba stale o nią dbać, walczyć i jej szukać, a i tak często będziemy zauważać jej brak, co więcej, ją się nie do końca dostaje, ją się ciągle na nowo zdobywa.

A w jakich momentach wy czujecie taką wolność i co ona dla Was znaczy?






36 komentarzy:

  1. Bardzo mądrze napisany post, dla każdej innej osoby wolność oznacza coś innego, dla mnie też nie oznacza możliwość wrócenia później do domu czy kupienia alkoholu.

    londonkidx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytając fragment o granicach wolności od razu pomyślałam o tym zdaniu "wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka".
    Dla mnie wolność to po prostu możliwość działania po mojemu, akceptacja tego co robię z milczeniem i tyle. Nie potrzebuję "po co to robisz?" - bo chcę, "zrób tak, będzie lepiej, tak mi się bardziej podoba" - a mi nie, może tak ma być? Rady są przydatne, ale czasem trzeba się zastanowić, czy ta osoba ich chce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawy cytat, jednak nie wiem czy dobrze go rozumiem
      Propo rad, rzeczywiście są dobre, ale jeszcze lepsze są samodzielne wybory :)

      Usuń
  3. Ładne zdjęcia, tak dużo zieleni :)
    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żałuję, że nad tą zielenią nie króluje żółć słoneczników właśnie haha, ale tylko takie znalazłam warunki :D

      Usuń
  4. Dla mnie również wolność równoważy się ze słowem spokój ☺
    Szczerze musze przyznać że najwięcej takiej wolności miałam gdy byłam mała i nie ukrywam że za tym tęsknię
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również chciałabym wrócić do tamtych czasów czasem, ale tylko chwilami i na krótko :)
      Lata jednak mijają i czas dobrze odnaleźć się w tym miejscu, gdzie jesteśmy :)

      Usuń
  5. Dla mnie wolność to zdecydowanie spokój i pokój! Wychodzę na miasto, mam tak naprawdę wolność słowa i po prostu czuję się wolna :)

    http://gabrysiaaaaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, tak niewiele trzeba, by czasem coś takiego poczuć :)

      Usuń
  6. Dla mnie wolnością jest jak mogę przebywać na działce z którą jestem od małego związana ^^
    Wolnością dla mnie również jest spokój ^^ Pozdrawiam!
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam to poczucie wolności, kiedy jezdziłam na rolkach przy zachodzie słońca, zupełnie sama. W takich momentach czuje się, że nasze życie ma jakiś głębszy sens, a nie jest tylko zbiegiem przypadkowych zdarzeń.
    pozdrawiam, mvrtyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, o czym piszesz, właśnie dlatego potrzebuję spędzać wieczory na zewnątrz czasem, żeby widzieć przed oczyma i przypominać sobie po co to wszystko i czuć inna energię :)

      Usuń
  8. Piękne zdjęcia! Dla mnie wolność to możliwość zaśnięcia w ramionach mojego ukochanego ^^ ~ Sandra

    Zapraszam do nas!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To również musi być cudowne uczucie, dziękuję :)

      Usuń
  9. Pięknie napisane ;) Jestem introwertykiem, więc gdy zbyt dużo czasu spędzam z ludźmi, potrzebuję później więcej odpoczynku, czasu tylko dla siebie i spokoju. To jest dla mnie jedna z definicji wolności. Drugą jest bycie sobą, posiadanie własnego zdania i możliwość dzielenia się nim. I ostatnią definicją wolności jest dla mnie wolność od zła.
    Pozdrawiam i obserwuję ;)
    www.tipsforyoungers.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak tak teraz myślę, to ciężka sprawa jest. Po pierwsze dlatego, że każdy z nas ma inną definicję, a poza tym naszą wolność ogranicza wolność drugiego człowieka. Jeden rabin powie tak, a drugi tak xd. Chyba najważniejsze jest to nasze subiektywne odczucie wolnej woli, chociaż obiektywnie może ona wcale nie istnieć.
    Monique

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że istnieje dla każdego, tylko trzeba jej szukać, nawet w różnych pojęciach, bo jest bardzo potrzebna psychice. Bardzo mądre spostrzezenie, że czasem nasza wolność ogranicza wolność drugiego człowieka, wlasnie gdzieś tu pojawia się granica, ale jednak każdy zasługuje na swój taki kąt :)

      Usuń
  11. Piękny tekst owiany w wspaniałe zdjęcia.
    Wolność to pojęcie względne i każdy z nas je rozumie inaczej, inaczej też w różnym wieku.
    Grunt to szczęście, aby wolność nim była.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdzie wolność, tam i zadowolenie i szczęście :)
      Dziękuję :)

      Usuń
  12. Urodziliśmy się już w wolnym kraju, jeśli o to chodzi i nie wiemy, co to znaczy brak czegoś lub prawdziwy strach, że w każdej chwili możemy zginąć. A wolność taka psychiczna, to moim zdaniem nie tylko o chcę, to robię, ale też wczesniej mysle o konsekwencjach i dopiero wtedy wdrażam to w życie:)
    dorey-doorey.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też prawda, swój rozum i rozsądek ponad wszystko :)

      Usuń
  13. Czasami myślę, że wolności mogłam zaznać jedynie w dzieciństwie, kiedy wszystko opierało się o pewien brak świadomości bycia osobą/ jednostką
    wmawiamysobiezejestesmynormalni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jednak świadomość nie jest taka zła, dla mnie np jest lepiej mieć wiedzę o tym, co się dzieje wokół. Jednak mimo tego należy szukać gdzieś tego poczucia wolności i beztroski, jak w dzieciństwie, tylko teraz musimy zrobić to sami i jest trudniej, ale warto.

      Usuń
  14. Dla mnie wolność to spokój, kiedy nie jestem uzależniona od zdania innych, kiedy robię to co JA chcę a nie to co inni myślą, że będzie dla mnie dobre. Oczywiście zachowując moralność ludzką. Wolność to dla mnie decyzja bycie taką jaką chcę, tam gdzie chcę, oczywiście nie krzywdząc drugiego człowieka:) To dla mnie bardzo istotne bo kiedyś byłam ofiarą... zdania ludzi? Raczej w konsekwencji samej siebie :)
    Przez to jak się zmieniłam przez ostatnie laty wolność zawsze będzie dla mnie oznaczać właśnie to :) Ale wiadomo wolność to bardzo subiektywna rzecz, każdy będzie ją postrzegał inaczej. Piękny i mądry post. Widzę, że na swoim blogu masz ich więcej, ciesze się, że są osoby, które mądrze piszą w blogosferze i to jeszcze takim ładnym językiem :) Zostaję u Ciebie i czekam na więcej, Pozdrawiam <3

    https://womanhoodduty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również bardzo ważna kwestia realizowania siebie poprzez trzymanie swojego zdania, opinii i nie zatracania się dla zadowolenia innych, dziękuję bardzo <3

      Usuń
  15. Świetna interpretacja, taka własna wolności. Wolność mogłabym na wszelaki sposób opisać i przedstawić, wyrazić siebie, ale niekoniecznie ubrałabym wszystko od razu w słowa :)

    Pozdrawiam
    Sara's City

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, czasem trudno wszystko opisać, niektóre rzeczy się po prostu czuje :)

      Usuń
  16. cudownie pisze, na prawde chce sie czytac ;) Zdjecia sa cudowne <3

    ANGELIKA MARTKO

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię uciec do takich momentów 😊 a wolność czuje kiedy wszystko w danym dniu zrealizowałam i mogę spokojnie leżeć w salonie i przytulać się do ukochanej osoby ☺️ ~RINROE

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia